Pagina's

maandag 16 mei 2016

Hobby: Postcrossing

Je stuurt een kaartje naar een willekeurige persoon in de wereld en krijgt vervolgens een kaartje van een ander willekeurig persoon terug. Dat is de essentie van postcrossing. Ik schreef er al eerder over.

Gisteren ben ik er weer eens uitgebreid voor gaan zitten. We hadden zaterdag een drukke, vermoeiende, dag met een barbecue ter ere van de verjaardag van mijn vader. Gezellig met een 'kampvuurtje' na, waarin we marshmallows roosterden. Het was koud, maar reuze gezellig. Het werd ook laat, dus erg veel energie had ik niet.

Aangezien het gisteren ook nog steeds koud was, was het wel een goed moment voor het schrijven van kaartjes, vond ik. Van de 23, die ik onderweg mag hebben, waren er alweer 8 geregistreerd, dus ik kon weer lekker aan de gang. Mijn laatje met kaartjes en het laatje met stickers, washitape, stempels en stiften kwamen op tafel en ik ging aan de slag.

Ik trok leuke profielen van mensen, die een paar honderd kaartjes verstuurd en ontvangen hadden. Geen nieuwelingen dus, maar ook geen duizenden kaartjes door te spitten om te voorkomen dat ik een dubbele stuur. Hoewel ik een helemaal nieuw profiel ook leuk vind, iemands eerste zijn is altijd speciaal, kijk ik graag naar kaartjes, die al ontvangen zijn. Daarnaast zegt het wat over de ontvanger, welke kaartjes favoriet gemaakt zijn, bijvoorbeeld.

Postcrossing materiaalPostcrossing is verder een makkelijke hobby. Ook als ik geen kaartjes stuur, vind ik het leuk om kaartjes op de site te bekijken. Je hoeft er niet creatief voor te zijn, kunt het zo een aantal dagen of weken laten liggen en originele ideeën zijn niet nodig. Eigenlijk kijk je vooral af bij anderen. Het is bij vlagen tussendoor wanneer ik energie heb te doen, je pakt het erbij en ruimt het weer op. Als je je kaarten netjes opruimt, ik heb er diverse pogingen toe gedaan, kun je het beste kaartje voor de ontvanger ook snel(ler) vinden en is een kaartje per dag helemaal snel verstuurd. En je bent toch even met wat anders bezig. Zit niet (weer) voor de tv of oeverloos op internet te surfen. Je doet ook nog wat aan je Engels, hoewel fouten natuurlijk nooit verbeterd worden.


Wanneer je een blije reactie krijgt op je kaartje, maakt dat je dag soms een beetje beter. Weten dat je inderdaad het goede kaartje uitzocht en dat je iemand hier blij mee maakte. Ik doe dan zelf ook altijd mijn best op de 'hurray', die ik schrijf. Vandaag kreeg ik bijvoorbeeld deze reactie, op een fiets die om een verkeersbord hangt (zo'n typisch Nederlands beeld, haha): Thank you so much for the cool bike postcard! It's fantastic! The stamps too are great. You are such a thoughful PXer. Thanks for making my day! Postzegels bestel ik trouwens op internet, oude exemplaren, waardoor je leuke fleurige combinaties kan maken.

Postcrossing kaartjes
Toen ik de hobby begon, had ik ook erg leuke ideeën over wat ik met ontvangen kaartjes zou doen. Inmiddels heb ik de meer dan 700 kaartjes in een doos zitten. Dat is op zich wel jammer, maar ze lopen niet weg, natuurlijk. Misschien dat ik over een (half) jaar ineens hét idee krijg en de energie en tijd om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Het moet ook nog een idee zijn, die mijn man leuk vindt. Zo wilde ik wel zo'n kaartenmolen, maar dat idee is afgeschoten, helaas.

Ondertussen is het heel leuk om een kaartje te krijgen van ergens op de wereld. Ik sta weer voor met ontvangen, dus verwacht er elke dag weer één. Weten dat iemand z'n best voor je heeft gedaan. Even een kort contact met een andere wereldburger. Zo leuk dat dat kan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten