Pagina's

dinsdag 30 januari 2024

WoW: Maatje

Oh, als ik toch eens rijk was, wat ik dan allemaal zou doen. Wie droomt daar niet over? 

Het is niet dat ik een heel vervelend leven heb. Ik heb geen hekel aan mijn werk en geniet van mijn vrije tijd. Maar af en toe zie ik wat langskomen, dat ik óók zou willen doen. Helaas zit ik met een matig energielevel, dat ik goed moet verdelen over de week. 

Maatje: 1) persoon met wie je goed kunt opschieten en met wie je veel leuke dingen kunt doen, 2) een inhoudsmaat, 3) eerste haring van het seizoen, 4) vriend
woorden.org

Wat ik bijvoorbeeld zou willen doen is Taalmaatje zijn. Mensen, wiens eerste taal niet het Nederlands is, helpen met onze lastige taal. Of mensen helpen, die om wat voor reden dan ook nooit goed hebben leren lezen en schrijven. Of kinderen voorlezen! 

Zelf ben ik veel bezig ben met taal, qua werk, deze blog en (heel veel) lezen. Voor mij is het niet voor te stellen hoe het leven eruit ziet, wanneer je niet kunt lezen. Nee, je hoeft niet net als ik boeken te verslinden, maar een keer een tijdschrift oppakken of ondertiteling van een mooie film lezen, maar ook formulieren invullen, off- of online. Lezen is in ons dagelijks leven zo belangrijk. In het mijne dan althans. 

Mensen die niet kunnen lezen of schrijven voelen zich vaak dom. Er is een kans dat ze hierdoor ineen sociaal isolement komen. En dat is natuurlijk zonde. Ook tegen een sociaal isolement worden er maatjes gezocht. Bij mijn moeder kwam elke week een dame langs. Ik geloof niet dat ik daar geschikt voor ben. Hoe mooi het ook klinkt, ik ben niet zo goed in het op gang houden van gesprekken.

Helaas vragen ze bij het taalhuis inzet van minimaal drie uur per week. En daar komt als ik toch eens rijk was weer om de hoek. Want naast mijn baan wil ik gewoon geen wekelijkse verplichting, ook als is dat maar drie uur. Het is wel drie uur op mijn vrije dag, die ik nodig heb om weer op te laden. Niet elke vrije dag heb ik die energie. En als je ervoor gaat, dan moet je het ook een tijd volhouden, vind ik zelf. Om die reden zoek ik altijd vrijwilligerswerk, dat níet elke week hoeft. Misschien kan ik ooit na ons pensioen nog wat voor mensen met een taalachterstand betekenen, maar als ik toch eens rijk was, dan stopte ik met werken en werd een taalmaatje. Onder andere.



 #WoW betekent Write on Wednesday of Word of Week. Iedere woensdag verzint een van de deelnemers, meestal Karin of Irene, een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen). Niets moet, alles mag. Je kunt op ieder moment instappen

1 opmerking: