Pagina's

donderdag 1 december 2022

#WOT: Ongebreideld

Ongebreideld: – bijvoeglijk naamwoord, uitspraak: on-ge-brei-deld 1. door niets belemmerd, door niets ingetoomd
    www.ensie.nl

Op de eerste dag van deze maand, waarin iedereen zich klaarmaakt om ongebreideld los te gaan met eten en drinken, ben ik weer eens begonnen met bijhouden wat ik eet, met als doel weer meer maat te houden. Niet los te gaan met snoep, chips of toetjes, ook al doe ik dat meestal niet tomeloos, eerder gematigd. Bijhouden drukt me met de neus op de feiten voor wat betreft de calorieën ten opzichte van de voedingswaarden. Ik houd het bij in de eetmeter van het voedingscentrum. 

Waarom op de eerste van december? Nou, eigenlijk was het niet zo bewust deze maand. Er ligt geen diepere gedachte aan ten grondslag. Ik heb gewoon afgelopen week mijn hielspoorinjectie gehad en nu wil ik weer aan het werk met mezelf om gezonder en fitter te worden. Niet kunnen wandelen, in combinatie met (vermoedelijk) frustratie-eten, leidde tot enkele kilo's extra. Nog nooit was ik zo zwaar als nu en ik merk dat ik er last van heb. Het extra gewicht is ook niet goed voor de toch al kwetsbare en pijnlijke gewrichten en pezen. 

Niet dat ik ervan uitga dat mijn algehele pijn minder wordt als ik afval. Nee, dat zou leuk zijn, maar de diagnose fibromyalgie kreeg ik toen ik een gezond gewicht had. Een keurige Body Mass Index rond de 23. Inmiddels zou ik al blij zijn met een BMI van onder de 30. Alles lager is meegenomen. Voor de hielspoor en achillespees helemaal.

Weer aan het werk dus met mijzelf en mijn lichaam. Niet te ongebreideld. Nog steeds belemmert mijn hielspoor de beweging, dat ga ik in samenspraak met de fysiotherapeut netjes opbouwen. En het is ook niet zo dat ik mij tijdens de feestdagen van alles ga ontzeggen. Ik ga gewoon niet ongebreideld los met eten en alcohol. Met minder is het minstens zo leuk en gezellig. 

 

Bakje chocolademuizen
 

En juist vandaag vond iemand het een goed idee om chocolademuizen, schuimpjes en gevulde koeken in de kantine te zetten.

 

Doe je mee?
#WOT of Write on Thursday. Een Engelse aanduiding voor iets wat ik op een Nederlands blog (Machtige Muizenissen voorheen Ipixitude) vond. Het idee is elke donderdag een blog te schrijven over het woord van die dag, dat door
@ireenbertholee verzonnen wordt.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten