Pagina's

dinsdag 1 maart 2022

Blij alcoholvrij

Na de Dry January uitdaging ben ik ook Kortdroog goed doorgekomen. Ik kreeg van Ikpas een lovende mail, wat góed van mij, een héle maand niet drinken! Voelde een beetje ongemakkelijk, want het kostte geen moeite. 

Had ik dan helemaal geen trek in een wijntje? 
Nee, eigenlijk niet. Alleen bij een pizza heb ik me even afgevraagd, wat een goed alternatief zou zijn in plaats van de gangbare rode wijn. Want dat 'hoort' bij pizza. Maar het bleek dat water, met of zonder bubbels, net zo goed past. Ik heb dat water trouwens ook even 'opgeleukt' met gember en ananas. Dat was lekker, hoewel ik nog naar de juiste verhoudingen zoek, maar geen vervanging voor het wijntje. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik bij de verjaardag van m'n zwager nep-wijn gedronken heb. Lekker, maar ik dronk ook veel thee. Ook lekker. 

En dat heb ik ook met een andere vervanger. Hoewel ik geen trek in alcohol had, werd ik wel nieuwsgierig naar de alcoholvervangers die ik vorige maand kocht. Ze stonden nog steeds onaangeroerd in de kast. Ik besloot de Sapinca te proberen. Een 'rootbeer', waarin 10 verschillende wortels gemengd zijn. Er zit gember en kurkuma in, maar ook maca, yacon, tapioca, mierikswortel, zoethout, galanga, ashwanganda en oranjewortel. Nee, ik ken ze inderdaad niet allemaal. De combinatie is lekker, vind ik. Sapinca is eigenlijk alleen als mix te drinken en een mix is snel gemaakt met koud (bruisend) water of juist als thee met heet water. Een vervanging voor alcohol vind ik het niet echt. Meer een exotische frisdrank.Een drank met een 'bite'. 
 
Het grappige vind ik, dat ik nu ineens op zoek ga naar 'iets anders'. Terwijl ik nooit cocktails dronk, struin ik nu het internet af naar alcoholvrije varianten. Daarvan zijn er veel. Logische voorbeelden als een virgin Piña colada en virgin smoothies (ja, ik ken smoothies niet in eerste instantie als gezond ontbijt, maar als een lekkere vruchtenmix met alcohol uit het Caribisch gebied), maar ook mixen van vruchtensappen met frisdranken, zoals tonic en gemberbier. De drankjes zien er vooral feestelijk uit, door de kleurenlaagjes en de aankleding met parapluutjes, kruidentakjes en schijfjes fruit op de rand, vind ik. Nog steeds geen vervanging voor het wijntje op de zaterdagavond. Misschien wel voor een barbecue of bij een meer zomerse verjaardag. 

Al met al: tot nu toe bevalt alcoholvrij best goed. Nog steeds ondervind ik geen voordelen. Ik slaap hetzelfde, weeg hetzelfde, m'n huid is droog en jeukt als een gek. 's Nachts word ik zwetend wakker en de energie blijft ook op hetzelfde peil. Net als de hoofdpijn. Maar ik heb wel minder kans op allerlei ziektes op latere leeftijd. 

De reden dat ik me alsnog inschreef voor 'Fris de lente in' en '40 dagen geen druppel' (ja, die zijn allebei in maart, ik kon niet kiezen) is dat ik voor mezelf heel goed wil nadenken óf ik een wijntje/alcohol neem en waarom dan wel. Wordt het leven daar écht zoveel leuker van? Of is dat slechts een opgedrongen sociaal idee. Mogelijk wordt de maand maart ook lastiger door mijn moeders bijzondere verjaardag en dan die van mij (en m'n zus) nog eind van de maand. En binnen de '40 dagen geen druppel' valt zelfs nog een weekendje weg. Over uitdagingen gesproken.  



Gezellig ziet dit eruit he? Ik ben al rozemarijn aan het stekken om mijn drankjes mee op te leuken.



NB: dit wordt geen blog over hoe fantastisch het alcoholvrije leven is. Het blijft wel gaan over wat mij bezighoudt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten