Pagina's

dinsdag 17 september 2019

Is lezen gezond?

"Lezen is gezond" las ik ooit ergens. Hiervoor heb ik zo geen bronvermelding. Als ik zie dat één van mijn hobby's gezond voor me is, neem ik het voor waar aan, onthoud dat stukje en ga verder. Met de tijd heb ik wel wat redenen gezien, gehoord en uiteraard gelezen waarom lezen zo gezond zou zijn.

Ontspanning
Lezen werkt ontspannend. Je bent even helemaal weg van je eigen wereld, je reist als het ware. Zorgen en problemen raken op de achtergrond. Tenminste.. ik vraag me af wat voor boeken je hiervoor moet lezen? Ik lees meestal thrillers, wat inhoudt dat ik met opeengeklemde kaken, gebalde vuisten en samengeknepen billen probeer zo snel mogelijk te lezen, omdat het van belang is te weten wie nou echt de dader is en of het slachtoffer het er levend afbrengt. Onderbrekingen door anderen, trek in eten of dagelijkse ruis, het geeft stress, want m'n boek moet uit. Het verhaal moet af. Overleeft dat meisje nou wel of niet.
Jahoor, heerlijk ontspannend.

Beter slapen
Er wordt aangeraden om minstens een half uur voor het slapen gaan niet meer naar een scherm te kijken. Dus geen telefoon, tablet, computer, laptop of televisie, omdat deze een blauw ligt uitstralen, waardoor je hersenen geen of minder melatonine aanmaken en je moeilijker in een slaap komt. Het is beter om een boek (of e-reader, want ook geen blauw licht) te lezen.

Juist. Thrillers dus. Uiteraard is het voor de algemene nachtrust nodig dat je ook op tijd het licht uit doet en gaat slapen. Maar vaak begint het eind van een thriller al voor de laatste honderd pagina's. Dus óf ik doe op tijd m'n boek weg en in mijn dromen jaag ik op monsters of ren er voor weg, vraag ik me op verschillende manieren af wie nou écht de dader is, wandel ik (weer) met Frieda Klein door Londen op zoek naar ondergrondse rivieren en logica in verhalen, loop met Brennan door onderaardse gangen of besneeuwde bossen op zoek naar nóg meer botten, zit gevangen of probeer juist iemand te bevrijden en meestal is het koud. De hele nacht blijft zo'n boek door m'n gedachten en dromen spoken. Het alternatief is het boek uitlezen en sowieso te kort te slapen. Wekelijks komt dat dilemma voorbij. Op zich misschien niet direct goed voor de nachtrust.

Om mezelf af te leiden van al die spanning lees ik soms nog columns van bijvoorbeeld Japke-d. Bouma. Dat kan leiden tot (het idee van) een blog in m'n hoofd, wat ook wakker houdt. En meestal niet zorgt voor een blog de volgende dag, want dan ben ik al mijn briljante zinnen alweer kwijt.

Voor de geest
Lezen is reizen, nieuwe dingen ontdekken, bezig blijven met je geest. En dat is goed voor je geestelijke gezondheid. Bovendien leer je (soms) nieuwe dingen, ook heel belangrijk in de strijd tegen veroudering.

Gelukkig dus dat ik ook andere boeken lees dan thrillers. Ja, ik leer wel allerlei manieren om mensen te vermoorden, maar ook over die ondergrondse rivieren in Londen en bijvoorbeeld met de boekenserie De Zeven Zussen over kunstenaars en ontdekkingen van honderd jaar terug. Bovendien kom ik inderdaad in allerlei landen en leer ik nieuwe feiten over de geschiedenis.

Daarnaast lees ik ook nog wel eens een boek over gezondheid, waar ik ook van leer. 

Voor de beweging
Ja, daarin is lezen natuurlijk niet gezond. Als ik in een boek zit, zit ik. Gelukkig heb ik ook het luisterboek ontdekt, waarmee ik mezelf in beweging houd, maar lezen is vooral een zittende bezigheid.

Is lezen gezond?
Kan mij het schelen, het is gewoon léuk en lekker! Spannend ook. En als onderzoek heeft aangetoond dat het gezond is, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten