De vijfde Creabloghop-opdracht van Conny's Quilts en Creaties. Deze opdracht maakte dat ik heel graag (weer) zou willen kunnen fotoshoppen, want wat had ik Etta Palm graag aan het spreekgestoelte van de Tweede Kamer gezet, zodat ze eindelijk haar stem kan laten horen. Een stem, die in deze tijd nog steeds actueel is, stel ik me zo voor. En terwijl dat door mijn gedachten gaat, denk ik ook aan al die andere vrouwen, die in deze tijd zo'n ander leven gehad zouden hebben. Die (h)erkend zouden worden, als uitvinder of inspirator.
Ik zei het al eerder: vrouwen, ze gaan me aan het hart. Het is dus niet de vraag óf ik voor deze opdracht een vrouw gebruik, maar wie. Keuze genoeg. Door de update over de poppetjes kwam ik op een idee, waardoor ik Etta Palm toch in deze tijd kon plaatsen.
Ik dook in de kist met spullen die van mijn oudste zijn geweest. Hier zitten heel veel barbies in en allerlei barbiekleertjes. Helaas niet helemaal wat ik zocht, dus kwam er een bezoekje aan de Action bij. Er zitten trouwens sowieso schatten in die kist, die de moeite waard zijn, maar 'that's another story'.
Met het haar van een barbie, een roze jurkje uit de winkel en een bloesje uit dek ist toverde ik een poppetje om tot een soort van Etta Palm. Voor de lengte staat ze op een stoeltje, dat ook in de kist zat. Met een geprinte en gelamineerde Etta als back up, toog ik zondagmorgen naar de stad. Hier fotografeerde ik haar voor haar geboortehuis in de Poelestraat, het Stadhuis en de Martinitoren. De geprinte Etta kreeg eindelijk ruimte voor haar toespraak. Deze week is er helaas geen vergadering voor mij in de raadzaal, want daar zou ze helemaal op haar plaats zijn.
Kijk, hier is ze dan!
Allereerst is hier Etta Lubina Johanna d'Aelders voor haar geboortehuis in de Poelestraat. Hier werd ze in april 1743 geboren. Op het gebouw zit een plakette, maar niet voor Etta. Ook
Sibrandus Stratingh is verbonden met dit huis, omdat zijn Natuur- en Scheikundig genootschap hier vanaf 1831 bijeenkomsten hield.
Hier staat ze op de Grote Markt, met het Stadshuis op de achtergrond. Een Stadhuis, dat voor ons een oud en monumentaal gebouw is, maar er in haar tijd nog niet stond. Zij liep over de Grote Markt voor het
Raad- en Wijnhuis langs. De panden links van het Stadhuis stonden er waarschijnlijk al wel.
Hier is achter Etta de Martinitoren te zien. Deze stond er in haar tijd natuurlijk wel. Ook het torentje van het Provinciehuis achter de kerk was in die tijd al te zien. Het vierkante gebouw links is na de tweede wereldoorlog neergezet.
Staande op het bordes van het Stadhuis, overziet Etta hier de Grote Markt. Links de nieuwbouw van de Oostwant en rechts panden, die er in haar tijd ook al stonden. In elk geval een aantal ervan.
De afbeelding van Etta, zoals je haar bijna overal ziet, printte en lamineerde ik. Deze afbeelding stelt Etta voor, toen ze de vergadering in Parijs toe wilde spreken. Dit heeft ze nooit mogen doen. Van mij krijgt ze even de ruimte om haar feministische toespraak voor de Grote Markt te houden, op het bordes van het Stadhuis.
De universiteit in Groningen stamt uit 1614. Dit gebouw stond er dus al in Etta's tijd, maar was alleen toegankelijk voor mannen. Vrouwen mochten er waarschijnlijk wel in om schoon te maken.
Als laatste is hier Etta op het Martinikerkhof. Nu een groene oase in het centrum van Groningen, aldus wikipedia, maar in Etta's tijd was het nog in gebruik. Haar ouders werden er begraven. Zijzelf stierf in 1799 in Den Haag.
En dit was het dan, mijn creabloghop met verhaal. De kritische Ria zal je kunnen vertellen dat het poppetje er natuurlijk niet uitziet en de foto's ook wel wat meer aandacht hadden mogen hebben, zodat Etta niet af en toe onscherp in beeld is, bijvoorbeeld.
De Ria die het krakkemikkige poppetje toch plaatst met de foto's die beter konden, is een Ria in ontwikkeling. Minder kritisch en (redelijk) tevreden over het proces. Het was in elk geval erg leuk om door de binnenstad te lopen en me af te vragen wat Etta Palm, geboren d'Aelders, wel en niet heeft gezien. Hoe zij deze stad beleefde, in haar tijd.
Overigens kon ik ook gewoon deze foto plaatsen: Aletta Jacobs voor het Harmoniegebouw van de Universiteit in Groningen. Een foto die ik in oktober 2023 maakte voor mijn 365-project met de Sonny Angels. Aletta werd ruim honderd jaar na Etta geboren, in 1854. Alweer een heel andere tijd.