Pagina's

maandag 2 november 2015

Het is weer weer

"Het gaat regenen, ik voel het in m'n botten" Bij zo'n opmerking zie ik een oud mannetje of vrouwtje voor me, ouderwetse kleren aan, beetje voorover gebogen, wandelstok erbij. Een boer of boerin uit het begin van de vorige eeuw, toen de weersvoorspelling nog afhing van laagvliegende zwaluwen, koffiedik en krakende botten. Met alle computerprogramma's, die daar tegenwoordig voor zijn, lijkt dit een onbetrouwbaar middel.


En toch.. ik herinner mij enkele jaren terug: ik fietste in een heerlijke zon naar huis, wind lekker in de rug. Het ging al wekenlang goed, het weer en mijn humeur waren opperbest, pijn bleef op de achtergrond totdat er ineens ongelooflijke steken door mijn knieën schoten. Niet te harden en totaal onverwachts. Gelukkig hoefde ik niet ver meer, want fietsen ging van het ene op andere moment moeilijk. Toevallig of niet, hierna regende het twee weken.

Mist op spinneweb
 Het is momenteel een veel geslaakte zucht tussen mijn fibrovriendinnen "Heb jij ook zo'n pijn? Ja, dat weer hè.." Buiten is het al een week mistig, zo lijkt het. Kou heeft invloed op onze pijn, maar vocht lijkt het nog erger te maken.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. De mist levert mooie plaatjes op, hoewel ik liever zon zie kan ik daar toch wel van genieten, deze kleine sprookjesachtige bijna geheimzinnige wereld. Bovendien liever mist dan slagregens met harde wind. Zo houd je altijd wat, natuurlijk. Het lijkt ook of je de herfst nu beter ruikt, de notige geur van rottend blad (dat klinkt minder lekker dan het ruikt). En mijn haar krult  er zo vrolijk van.

Mist in KardingeBehalve bovenstaand voorbeeld heb ik nooit echt een relatie kunnen leggen tussen pijn en het weer dat daarop volgde. Het is best mogelijk dat meer of minder pijn helemaal niet weergerelateerd is. Ik ben dan ook nog geen oud vrouwtje, hoewel, dat is ook relatief natuurlijk. Begin vorige eeuw was de gemiddelde leeftijd 44 jaar, dus voor die begrippen ben ik al best oud. Dan blijft het een feit dat ik geen boerin ben en nog zonder wandelstok loop. Qua weersvoorspellingen houd ik het bij weeronline.nl: de komende dagen dichte mist, vanaf woensdag weer zon. Mijn 'botten' zullen dus nog even gevoelig blijven.

1 opmerking:

  1. Ik ben reuze blij met het zonnetje hier in het Zuiden. Dat scheelt qua pijn een slok op een borrel..

    BeantwoordenVerwijderen